Tüketici alışkanlıkları değişiyor, sokak esnafı AVM’ye giriyor
Mehtap HALICI
Tüm dünya önemli bir dönüşümden geçiyor. Son yıllarda değişen tüketim alışkanlıkları ve artan fiyatların da etkisiyle tüketici tercihleri ve profilleri her geçen gün değişmektedir. Temel Gayrimenkul ve FutureBright bu değişikliğe istinaden bu yıl ikincisini hayata geçirdikleri “Customer Lab 2023” projesinin sonuçlarını açıkladı.
Yenilikçi ve dönüşüme ayak uydurabilenlerin departmanda kalıcı olacağını belirten Temel Gayrimenkul COO’su Nevzat Yavan, Temel Gayrimenkul Müşteri Laboratuvarı çalışmaları kapsamında tanımlanan 6 müşteri profilinin detayları hakkında bilgi verdi. Pandemi ve şok sonrası yükselen enflasyonla şekillenen tüketim dünyasında yeni müşteri profillerinin ortaya çıktığına dikkat çeken Yavan, dünyadaki ekonomik çalkantıya rağmen tüketicilerin AVM’lerle ilişkilerinin güçlendiğine dikkat çekti.
Eskisinden daha çok ne istediğini bilen bir tüketici profili ile karşı karşıya olduklarını söyleyen Yavan, özellikle yeni dönemde esnaf markalarının da AVM’lere girdiğini ve bunun olması gerektiğini söyledi. Yavan, “Ekonomik değişimlerle birlikte satın alma davranışları da değişti.
“En büyük değişiklik müşteri davranışında.” Fiyat odaklı alışveriş yapanları AVM’lere çekecek kategori ve markaların hızla eklenmesi gerektiğine işaret eden Yavan, yeni dönemde müşteri ile empati kurulması gerektiğine dikkat çekerek, şöyle devam etti: “Geleneksel alışverişte marka ve kategoriler AVM’ler temizlendi. Örneğin cadde üzerinde birkaç mağazası olan esnaf şimdilerde AVM’lerde mağaza açıyor. Esnaf AVM’lerde olmalı.
Daha da fazlası olacak. Bunu istiyoruz ve destekliyoruz.” Yavan, deprem bölgelerinde buna benzer projeler yürütmeye devam ettiklerini sözlerine ekledi. FutureBright Kurucu Ortağı Akan Abdula, Laleli gibi esnaf markalarının bünyesine katılmasının aslında stratejik bir karar olduğunu belirterek, “Her 3 müşteriden biri en iyi fiyatı bulmaya odaklanıyor. Aksi takdirde fiyat odaklı segmenti içeride tutamayız” dedi.
“Değişim her zaman hayatımızda oldu”
Tüketici davranışlarındaki değişime dikkat çeken COO Nevzat Yavan, değişimin her zaman hayatımızda olduğunu ancak artık çok hızlı bir süreçten geçtiğimizi söyledi. Yavan, “Değişimin yönünü anlamak ve doğru karar vermek gerekiyor. Değişimle mücadele edemeyiz ve onu engelleyemeyiz. Geride kalanlardan olmamak için çok çalışıyoruz.” söz konusu. Yavan, “Customer Lab 2023” sonuçlarını şöyle açıkladı: “Birincisi Deneyim Kaşifleri; 2022’deki en büyük segmentlerden biriydi.
İkincisi, Nitelikli Muhtarlardır, yani fiyat odaklıdırlar. Üçüncüsü, Kötü Simyacılar, geçen yıldan bu yana bu kategoride pek bir değişiklik olmadı. Hala AVM’lerle birebir bağ kurduklarını görüyoruz. Dördüncü kategori ise arkadaşlarını bulmak ya da arkadaşlarıyla vakit geçirmek için alışveriş merkezine gelen genç aşıklar yani Hedonistler. Beşinci sırada Sofistike Bilim Adamları ve son kategoride Teknolojik Çok Dilli Uzmanlar var.”
“38-55 yaş aralığını daha iyi anlamamız gerekiyor”
Dönüşümü anlamak ve uyum sağlamak için müşteriyi daha iyi tanımak gerektiğine işaret eden Yavan, Türkiye’nin hızla yaşlandığını ve AVM’ler kadar hızlı uyum sağlamak gerektiğini söyledi. Yavan sözlerini şöyle sürdürdü: “38-55 yaş arası deneyimli gençleri daha iyi anlamamız ve beklentilerine cevap vermemiz gerekiyor.
AVM’lerin ve perakendenin geleceği bu yaş aralığına bağlı. Çünkü deneyim, sürdürülebilirlik, toplumsal duyarlılık, paylaşım kültürü, mikro mobilite ve rahatlık hızla artıyor. Bu dönüşüme uyum sağlamak için yeniden düşünmeli ve tasarlamalıyız. Çünkü Endişeli Modernler, Rezil Modernler ve Mahalle Gençleri hâlâ en stratejik kitleler.”